RSS پست‎های وبلاگ "1403" "خرداد"

آیا کلاژن برای چاقی صورت مناسب است؟

بسیاری از افراد هستند که به خاطر افزایش سن یا در اثر بیماری، ژنتیک، رژیم و غیره صورت‌هایی لاغر و استخوانی دارند که از آن راضی نیستند. البته لاغری عیب نیست و به چهره خیلی از افراد هم می‌نشیند اما برخی از آن ها صورت‌های پر را بیشتر می‌پسندند. طبیعی است که هر چقدر بیشتر چاق شوید، صورت شما هم چاق‌تر می‌شود؛ ولی آیا راهی وجود دارد که بتوانیم بدون افزایش وزن کل بدن، صورت خود را چاق کنیم؟

بسیاری از کارشناسان تنها راه ممکن را در استفاده از مکمل‌های قرص کلاژن می‌دانند. کلاژن یکی از پروتئین‌‌های فیبری است که ضرورتاً در تمامی اندام‌های بدن پیدا می‌شود، این ماده به خصوص در سطح پوست به فراوانی وجود دارد و نقش بسیار مهمی در حفظ و نگهداری از بافت و ظاهر آن دارد. مانند بسیاری از مواد طبیعی دیگر در بدن، میزان تولید کلاژن نیز با افزایش سن در اثر عوامل درونی و بیرونی کاهش پیدا می‌کند.

کرم‌ها، قرص‌ها و مکمل‌های زیادی وجود دارند که طراحی شده‌اند تا سطح کلاژن پوست را بالاتر ببرند و جلوی روند پیری پوست را بگیرند. حال سوال اینجاست که این محصولات کلاژن‌ساز آیا واقعا تأثیری در چاقی صورت دارند؟


تاثیر پودر کلاژن یا قرص کلاژن برای چاقی صورت

تاثیر پودر کلاژن یا قرص کلاژن برای چاقی صورت

کلاژن یک ماده کاملاً طبیعی است که بدن همه انسان‌ها و موجودات زنده آن را به طور خودکار تولید می‌کند. یکی از اصلی‌ترین وظایف این ماده شگفت‌انگیز کمک به حفظ طراوت و شادابی پوست است. همه ما در دوران کودکی و نوجوانی پوست‌ شفاف و خوبی داشته‌ایم و اگر به خوبی از آن مراقب کرده باشیم، حتماً تا سنین جوانی هم آن را حفظ نموده‌ایم. این به دلیل آن است که روند تولید کلاژن در بدن ما تا حدود سن 30 سالگی ادامه دارد و بعد از آن متوقف می‌شود.

اولین نشانه کاهش سطح کلاژن بدن، چین و چروک افتادن روی صورت (مخصوصاً دور چشم)، تیره یا کیسه‌ای شدن زیر چشم و افتادگی پوست است. البته کلاژن برای همیشه بدن ما را ترک نمی‌کند، بلکه منابع آن محدود شده و فقط برای ترمیم زخم و جراحات ترشح می‌شود.

در چنین شرایطی مصرف پودر یا قرص کلاژن می‌تواند کمبود منابع این ماده در بدن را به خوبی جبران کند. این مکمل‌های تقویتی با تأمین کلاژن مورد نیاز بدن، عملاً باعث راه‌ افتادن مجدد جریان جوانسازی طبیعی پوست و البته آبرسانی آن می‌شوند. کلاژن موجب افزایش تقویت خون رسانی به پوست شده و فرآیند تعویض سلول‌های مرده با تازه‌نفس را تسریع می‌کند به همین خاطر پوست صورت بهتر تغذیه می‌شود و آب بیشتری به آن می‌رسد.

نقش پودر یا قرص کلاژن در آبرسانی و جوانسازی پوست صورت به گونه‌ای است که اگر صورت لاغری داشته باشید و از آن استفاده کنید، بعد از مدتی افراد به شما خواهند گفت که صورتتان کمی چاق شده و به اصطلاح گل انداخته.


بهترین قرص کلاژن برای چاقی صورت

بهترین قرص کلاژن برای چاقی صورت

قرص و دیگر مکمل‌های کلاژن اصولاً نوع شماره 3 این ماده که برای جوانسازی صورت مناسب است را در خود جای داده‌اند و اغلب از بدن موجودات دریایی گرفته می‌شوند. اگر سراغ بهترین، مرغوب‌ترین و باکیفیت ترین محصولات موجود در بازار بروید، می‌توانید مطمئن باشید که این قرص‌ها کاملاً سالم بوده و هیچ عارضه جانبی دیگری برای شما ندارند.

استفاده از قرص کلاژن به صورت مداوم و منظم، باعث جبران منابع طبیعی کاهش یافته از این ماده در بدن شده و روند بازسازی و جوانسازی پوست را مجدداً به جریان می‌اندازد. البته باید توجه داشته باشید که گرچه اثرگذاری این قرص مشهود است در واقع می‌تواند کاری کند تا چند سال جوان‌تر به نظر برسید اما نباید انتظار معجزه‌ از آن داشته باشید.

قرص کلاژن جریان خون و آبرسانی پوست را تقویت کرده و از این طریق موجب چاق‌تر به نظر رسیدن صورت شما می‌شود. البته این چاقی یک نکته مثبت است؛ زیرا منظورمان از آن، فربه شدن پوست صورت نیست، بلکه باطراوت و شاداب به نظر رسیدن چهره است.

امروزه با توجه به مزیت‌های قرص کلاژن و محبوبیت زیادی که پیدا کرده، انواع مختلفی از برندهای گوناگون در بازار پیدا شده‌اند اما واقعیت این است که همه آن‌ها کیفیت لازم را ندارند و نمی‌توانند آن طور که باید، اثرگذار باشند در زیر به دو نمونه از بهترین قرص‌های کلاژن که اثرگذاری آنان تضمین شده بوده و سابقه و طرفداران زیادی هم دارند اشاره می‌کنیم:

  1. مکمل نوشیدنی فوراور مارین کلاژن (Forever Marine Collagen)

مکمل مارین کلاژن از برند معتبر فوراور، یکی از غلیظ‌ترین ترکیب‌‌های موجود در بازار را داشته و فرمول آن مبتنی بر کلاژن‌های دریایی طراحی شده است. تحقیقات ثابت کرده‌اند که کلاژن‌های دریایی به نسبت سایر انواع این ماده، راحت‌تر جذب بدن شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین اثرگذاری بالاتری دارند.

علاوه بر کلاژن دریایی، مکمل فوراور مارین کلاژن حاوی آنتی اکسیدان فلفل سیاه و گوجی بری، ویتامین سی، عصاره چای سبز و بیوتین است.

این مکمل سلامت پوست خوراکی دارای طعمی دلنشین و خوشمزه (ترکیبی از طعم توت و تارت) است و موجب حفظ سلامت، آبرسانی، بهبود ساختار کلی، رفع جای چین و چروک، برطرف شدن جای زخم‌های سطحی و از بین بردن سفتی پوست می‌شود.

فوراور مارین کلاژن همچنین عاری از هرگونه گلوتن بوده و هیچ عوارض جانبی ندارد. این مکمل به صورت نوشیدنی است و هر بسته از آن حاوی 30 شاسه 15 میلی‌لیتری خواهد بود.  

  1. قرص کلاژن فیرمینگ کمپلکس اینفینیت فوراور

فیرمینگ کمپلکس اینفینیت یک قرص مکمل کلاژن از برند معتبر فوراور است که به جرأت می‌توان آن را "بهترین قرص کلاژن" لقب داد.

این قرص کلاژن‌ساز تأثیرات شگفت‌انگیزی در رفع چین و چروک دور چشم و بازگرداندن حالت ارتجاعی پوست دارد و می‌تواند از زیبایی و سلامت صورت شما به خوبی محافظت کند. فیرمینگ کمپلکس اینفینیت حاوی عصاره فرنچ ملون، فیتوسرامیدز و آلوئه‌ورا بوده که فرمول آن بر پایه کلاژن دریایی است. سند اعتبار این مکمل، تحقیقات بالینی متعددی است که روی آن انجام گرفته و تأثیرات غیرقابل انکارش روی رفع علائم پیری پوست را تأیید کرده‌ است.

قرص کلاژن فیرمینگ کمپلکس اینفینیت از برند فوراور موجب تولید دوباره این ماده طبیعی در بدن، تحریک مولکول‌های ساختار پوست، جایگزین کردن سلول‌های مرده صورت با سلول‌های جوان، رفع چین‌های کوچک و کاهش عمق چروک‌های بزرگ شود.

علاوه بر کلاژن دریایی، عصاره آلوئه‌ورا و فرنچ ملون، این قرص همچنین حاوی ویتامین  Cو البته آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی است که وجود آن‌ها برای جوانسازی پوست ضروری است.

قرص کلاژن فیرمینگ کمپلکس اینفینیت فوراور هیچ گونه عوارض جانبی ندارد و جایگزین خوراکی بسیار خوبی برای داروهای تزریقی محسوب می‌شود  که هر بسته از این مکمل دارای 30 عدد قرص است.


نحوه اثرگذاری پودر کلاژن برای چاقی صورت

نحوه اثر گذاری پودر کلاژن

به این نکته توجه داشته باشید که اصولاً هیچ ماده یا مکملی نمی‌تواند مستقیماً باعث چاقی صورت شود. تنها راه ممکن برای چاق شدن صورت، این است که وزن کل بدن اضافه شود و مقداری از این اضافه وزن هم به چهره شما منتقل شود.

بنابراین وقتی می‌گوییم که قرص کلاژن موجب چاقی صورت می‌شود، منظورمان این نیست که اگر وزن عضلات صورت شما مثلا 300 گرم است، با استفاده از این مکمل به 350 گرم می‌رسد (!) بلکه منظورمان این است که مکمل قرص کلاژن باعث باطراوت‌تر به نظر رسیدن چهره شما خواهد شد.

پس اگر مایلید حجم عضلات یا درصد چربی صورت خود را افزایش دهید، راهی به‌جز چاق شدن کل بدن ندارید و هیچ مکمل یا قرصی نمی‌تواند به شما کمک کند. حال پس از این توضیح، بیایید بررسی کنیم که پودر کلاژن چگونه باعث چاقی صورت می‌شود.

چنانچه پوست ما دچار آسیبی مانند یک خراش یا زخم بشود، کلاژن در بدن ترشح می‌گردد تا به روند ترمیم پوست آسیب‌ دیده کمک کند. کاربرد اصلی این ماده جایگزینی سلول‌های مرده و آسیب دیده در بدن با سلول‌های سالم و جوان است به همین دلیل هم هست که وقتی کلاژن در سنین جوانی به طور طبیعی و به مقدار زیاد در بدن ترشح می‌شود، هیچ نشانی از چین و چروک و علائم پیری بر صورت به چشم نمی‌خورد.

به محض اینکه روند تولید آن نیز متوقف می‌شود، خونرسانی به پوست صورت کاهش یافته و سلول‌های مرده دیر و کُندتر جایگزین می‌شوند، در نتیجه صورت دچار افتادگی، چین و چروک و لکه و علامت‌های دیگر می‌شود.

زمانی که از قرص مکمل کلاژن استفاده می‌کنید، جریان خونرسانی، تغذیه و آبرسانی به پوست تقویت شده و مانند سنین جوانی، روند بازسازی سلولی صورت مجدداً به راه می‌افتد. در نتیجه پوست شما شادابی بیشتری پیدا کرده و حالت ارتجاعی، یا به اصلاح الاستیسیته خود را بازیابی می‌کند.  

این شادابی پوست صورت باعث می‌شود تا کسانی که مدتی است آن‌ها را ندیده‌اید، ناگهان ببینند که صورت شما چاق‌تر و با طراوت‌تر به نظر می‌رسد.


آیا کلاژن باعث چاقی بدن می‌شود؟

خیر، کلاژن نه‌تنها باعث چاق‌تر شدن بدن نمی‌شود بلکه به کاهش وزن هم کمک می‌کند.

این پروتئین طبیعی موجب بهبود متابولیسم در بدن شده و نوع هیدرولیز شده آن، در افراد مبتلا به دیابت و اضافه وزن، باعث ترشح هورمون سیری و کاهش اشتها می‌گردد. اتفاقاً یکی ازگروه‌هایی که زیاد از مکمل کلاژن استفاده می‌کنند، افرادی هستند که رژیم‌های غذایی لاغری داشته و قصد کاهش وزن دارند.


کلاژن چه کاربردی در بدن دارد؟

کلاژن چه کاربردی در بدن دارد؟

تحقیقات نشان داده که حدود 24 نوع کلاژن در بدن وجود دارد که هرکدام از آنان وظیفه مشخصی را بر عهده دارند. از جمله کاربردهای کلاژن عبارتند از:

  • کاهش درد مفاصل
  • افزایش تراکم استخوان
  • تقویت ریشه مو
  • ترمیم و تقویت ناخن‌ها
  • رفع چین و چروک پوست
  • افزایش خاصیت ارتجاعی پوست
  • کاهش ریسک بسته شدن عروق
  • کاهش سطح کلسترول خون
  • کمک به سلامت چشم
  • کاهش وزن

بهترین زمان برای مصرف قرص کلاژن

بهترین زمان برای مصرف قرص کلاژن قبل از خواب و بعد از صرف وعده شام است. افرادی که دچار مشکلات گوارشی هستند بهتر است مکمل کلاژن را صبح با معده خالی یا همراه با وعده صبحانه مصرف کنند. توجه داشته باشید که استفاده از کلاژن در هنگام شب، باعث بهبود کیفیت خواب نیز خواهد شد.


سخن پایانی

و در نهایت قرص‌های مکمل کلاژن می‌توانند باعث آبرسانی و جوانسازی پوست صورت شوند. تأثیر طراوت‌زایی که این قرص‌ها روی چهره شما می‌گذارند باعث می‌شود تا صورت کمی چاق‌تر و پُرتر به نظر برسد.

 

 

بهترین زمان مصرف ویتامین‌های مختلف

هر وقت از داروخانه قرص یا شربتی تهیه می‌کنیم، دکتر روی آن می‌نویسد که باید در چه زمانی از روز مصرف شود، اما کسی روی مکمل‌های ویتامین چیزی نمی‌نویسد! آیا فرقی ندارد که قرص‌های ویتامین را کی استفاده کنیم یا خوردن این مکمل‌ها نیز زمان مشخصی دارد؟

ویتامین‌های مورد نیاز بدن انسان معمولاً از راه مواد خوراکی و میوه‌ها تأمین‌ می‌شوند با این وجود بسیاری از ما به دلیل عدم وجود تعادل در رژیم‌هایی غذایی روزانه دچار کمبود برخی از ویتامین‌‌ها هستیم و نیاز داریم که آن‌ها را به صورت قرص یا داروهای مکمل مصرف نماییم.

گرچه مصرف بسیاری از ویتامین‌ها تایم مشخصی دارد اما برخی از آن‌ها را بهتر است روی یک برنامه زمانی خاص استفاده کنید در این مقاله از فوراور ایران قصد داریم بهترین زمان مصرف ویتامین‌های مختلف را با شما در میان بگذاریم، پس با ما همراه باشید.


مکمل‌های ویتامین را شب بخوریم یا صبح؟

مکمل‌های ویتامین را شب بخوریم یا صبح؟

بهترین زمان مصرف ویتامین‌های مختلف به نوع آن بستگی دارد. همه ویتامین‌ها مانند هم نیستند و زمان استفاده از هر یک ممکن است با دیگری متفاوت باشد.

برخی از ویتامین‌ها را بهتر است صبح همراه با غذا مصرف کنید تا بهتر جذب شوند و بعضی دیگر را بهتر است شب هنگام، قبل از خواب استفاده نمایید در زیر به لیست انواع مکمل‌های ویتامینی اشاره می‌کنیم:

  • مولتی‌ویتامین‌ها
  • ویتامین‌ A
  • ویتامین‌های گروه B
  • ویتامین‌های گروه D
  • ویتامین‌های گروه C
  • فولیک اسید
  • منیزیم
  • امگا-3 با اسیدهای چرب
  • ویتامین‌های گروه E
  • زینک

دریافت مقدار کافی از ویتامین و آهن برای داشتن یک سیستم ایمنی قدرتمند ضروری است. سلول‌های دفاعی به صورت طبیعی در مقابل بیماری‌ها ایستادگی می‌کنند و چنانچه به اندازه کافی آهن فعال و منابع ویتامین به آن‌ها نرسد، ضعیف شده و در نتیجه بدن در برابر بیماری‌های آسیب‌پذیر می‌شود.

در ادامه به بهترین زمان‌ مصرف ویتامین‌های مختلف اشاره می‌کنیم.


جدول کلی برای زمان مصرف ویتامین ها

پیش از پرداختن به بهترین زمان مصرف ویتامین ها بهتر است در یک جدول کلی انواع ویتامین های محلول در آب و چربی را به صورت جداگانه همراه با زمان مصرفشان بررسی کنیم.

ویتامین ها محلول در آب

زمان مصرف

منابع غذایی

مکمل های پیشنهادی

ویتامین C

بهترین زمان استفاده 30 دقیقه قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا

میوه ها: توت فرنگی، کیوی، پرتغال

سبزیجات: جعفری، کلم بروکلی، اسفناج

 

فوراور آبسوربنت سی

ویتامین1B (تیامین)

بهترین زمان استفاده از این ویتامین هنگام صبح است

آجیل، تخم مرغ، ماهی قزل آلا

میوه ها: پرتغال

سبزیجات: گل کلم

مکمل دیلی فوراور

ویتامین 2B (ریبوفلاوین)

برای جذب بهتر کافیست این ویتامین را بین وعده های غذایی استفاده کنید

لبنیات: شیر، پنیر و ماست

غلات صبحانه و زرده تخم مرغ

گوشت قرمز مانند گوشت گاو و جگر گاو

ماهی سالمون

مکمل دیلی فوراور

ویتامین 3B (نیاسین)

این ویتامین را حتما در وعده های مختلف غذایی استفاده کنید و از خوردن آن با معده خالی پرهیز کنید

گوشت قرمز: گوشت گاو و جگر گاو

ماهی، برنج قهوه ای، حبوبات و غلات

مکمل فوراور ایمون گامی

 

ویتامین ها محلول در چربی

زمان مصرف

منابع غذایی

مکمل های پیشنهادی

ویتامین E

بهتر است این ویتامین همراه با غذا مصرف شود یا 30 دقیقه بعد از آن مصرف کنید

روغن آفتابگردان، دانه های آفتابگردان، بادام، بادام زمینی، کره بادام زمینی

چغندر، اسفناج، کدو حلوایی و فلفل دلمه ای قرمز

فوراور کاردیو هلث

فوراور سوپر گرینز

فوراور آلفا-ای فاکتور

 

ویتامین K

بهترین زمان برای خوردن ویتامین K بعد از غذاهای حاوی چربی است تا جذب این ویتامین به حداکثر برسد

سویا، آب هویج، تخم مرغ، روغن زیتون، ماهی قزل آلا و میگو

فوراور آلوئه بیتس ان پیچز

فوراور سوپر گرینز

 

ویتامین D

سعی کنید این ویتامین را در کنار صبحانه یا میان وعده قبل از خواب مصرف کنید

ماهی، زرده تخم مرغ، قارچ و شیر سویا

فوراور آبسوربنت D

ویتامین A

برای افزایش جذب این ویتامین باید مکمل های ویتامین A را همراه با یک وعده غذایی حاوی چربی مصرف کنید.

شاتوت، هویج، انبه، تخم مرغ، شیر، کدو حلوایی و اسفناج

فوراور آی ویژن

فوراور آ-بتا-کر

 

 


بهترین زمان مصرف مکمل‌‌های مولتی ویتامین

مولتی‌ویتامین‌ها را بهتر است در تایم صبح، همراه با وعده صبحانه مصرف کنید تا به خوبی هضم شوند. هرچند اگر این کار باعث دل درد شما می‌شود، بهتر است آن‌ها را شب، قبل از خواب مصرف کنید.  مولتی‌ویتامین‌‌های آمریکایی محبوب‌ترین انواع این مکمل در بازار به شمار می‌روند.

یادتان باشد، مهم‌ترین نکته استفاده از آن‌ها در ابتدا یا انتهای فعالیت‌های روزانه است و اصولاً استفاده از مولتی‌ویتامین‌ها در میانه روز را توصیه نمی‌کنیم. افراد زیر بیشترین نفع را از مصرف این مکمل ویتامینی می‌برند:

  • افراد بالغ؛ زیرا میزان جذب ویتامین‌های B12، کلسیم و ویتامین D با افزایش سن، کاهش پیدا می‌کند.
  • افراد گیاهخوار و وگان، زیرا ممکن است به اندازه کافی ویتامین B12، آهن، کلسیم، زینک، ویتامین D و امگا-3 از رژیم غذایی خود دریافت نکنند.
  • کودکان که برای آن ها مکمل های ویژه ای همچون فوراور کیدز آماده شده است این ویتامین از جمله بهترین مولتی‌ویتامین‌هایی می‌باشد که مخصوص کودکان طراحی شده و استفاده از آن برای کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن آن‌ها مفید است.

بهترین زمان برای مصرف مکمل‌های ویتامین بارداری چیست؟

بهترین زمان برای مصرف مکمل‌های ویتامین بارداری چیست؟

خانم‌های باردار و شیرده ممکن است به مصرف مکمل‌های ویتامین بارداری نیاز داشته باشند؛ زیرا در این دوران بدن‌ آن‌ها به شدت به مواد مغذی احتیاج دارد. هرچند توصیه می‌شود این گروه از افراد پیش از مصرف هرگونه ویتامین به صورت خودسر، ابتدا با پزشک مشورت کنند. بهترین زمان مصرف ویتامین‌های مختلف بارداری، صبح‌ها پیش از شروع فعالیت‌‌های روتین‌ است.


بهترین زمان مصرف ویتامین A

بهترین زمان مصرف ویتامین A

کمبود ویتامین A بیشتر ناشی از سوء‌تغذیه بوده و در اغلب کشورهای در حال توسعه رواج دارد به همین خاطر مکمل‌های این ویتامین از جمله‌پرفروش‌ترین‌ها در بازار به شمار می‌روند.

ویتامین A را اغلب از ترکیبات گیاهی یا مشتقات جگر ماهی می‌گیرند و اکثراً خانم‌های باردار و شیرده، و مبتلایان به بیماری‌ فیبروز سیستیک به آن احتیاج دارند. البته افرادی که رژیم غذایی سالم و متعادل دارند، نیازی به مصرف این مکمل نخواهند داشت.

توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد مکمل ویتامین A در دوزهای بالا می‌تواند ریسک ابتدا به سرطان را افزایش داده و خطرات دیگری هم داشته باشد. بنابراین باید با دقت و زیر نظر پزشک استفاده شود.

بهترین زمان برای استفاده از این مکمل ویتامینی صبح‌ها همراه با صبحانه، یا شب قبل از خواب است. چنانچه روز قبل این ویتامین را شب هنگام استفاده کرده‌اید، نوبت بعدی مصرف نیز باید شب (24 ساعت بعد) باشد. فوراور آ-بتا-کر یکی از بهترین مکمل‌های ویتامین A به شمار می‌رود که می‌توانید از آن استفاده کنید.


بهترین زمان مصرف ویتامین D

بهترین زمان مصرف ویتامین D

ویتامین D از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که داخل آب حل نمی‌شود، از این رو باید آن را همراه با غذاهای چرب مصرف کنید تا مطمئن باشید که به خوبی جذب بدن می‌شود. استفاده از میزان کافی ویتامین D در روتین‌های روزانه بسیار مهم است و برای حفظ سلامت بدن ضرورت دارد به ویژه افرادی که زیاد در معرض تابش نور آفتاب نیستند، بهتر است حتما این مکمل را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانند.

بهترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین D صبح همراه با صبحانه، وقت ناهار یا غروب همراه با وعده شام است. توصیه می‌کنیم برای جذب بهتر، آن را همراه با یک لیوان شیر، آووکادو یا یک قاشق روغن زیتون بخورید، همچنین برای مصرف ویتامین D می‌توانید به سراغ مکمل هایی مانند فوراور ابسوربنت D بروید.


بهترین زمان مصرف ویتامین C

بهترین زمان مصرف ویتامین C

ویتامین C یکی از ضروری‌ترین مواد معدنی در بدن به شمار می‌رود که نقش مهمی در تضمین سلامت سیستم ایمنی، انتقال‌ دهنده‌های عصبی و البته سنتز کلاژن دارد. این ویتامین همچنین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل کرده و به صورت کپسول، قرص جوشان یا قرص‌های جویدنی در داروخانه‌ها پیدا می‌شود.

نکته مهم در خصوص نگهداری از مکمل‌های ویتامین C این است آن‌ها را در یک جای تاریک و خنک قرار دهید، زیرا به نور و گرما حساس بوده و ممکن است به سرعت فاسد شوند. زمان مصرف آنان نیز تایم مشخصی نداشته و هر ساعتی که مایل باشید می‌توانید همراه یا بدون غذا استفاده کنید.

نکته: مصرف مکمل‌های ویتامین C همراه با غذا به کاهش عوارض جانبی این داروها کمک می‌کند.

فوراور ابسوربنت سی یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های ویتامینی است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.


  بهترین زمان مصرف ویتامین  B

  بهترین زمان مصرف ویتامین B

بهترین زمان برای مصرف مکمل‌های ویتامینی گروه B بعد بیدار شدن از خواب است. تحقیقات ثابت کرده‌اند که استفاده از این ویتامین می‌تواند در کیفیت خواب شما تداخل ایجاد کند و به همین خاطر بهتر است آن را در شب هنگام نخورید.

خوردن مکمل ویتامین B همراه با وعده صبحانه نیز بهتر است، زیرا شانس هضم و جذب آن را بالا می‌برد. همچنین انواع مختلفی از این ویتامین وجود دارد که مصرف همزمان مکمل‌های هرکدام از آن‌ها هیچ ایرادی ندارد.

فوراور بی ١٢ پلاس یکی از مکمل‌های شاخه ویتامین B محسوب می‌شود که علاوه بر B12 شامل فولیک اسید نیز بوده و برای کمک به جذب آهن در بدن بسیار مناسب است.


بهترین زمان مصرف ویتامین E

بهترین زمان مصرف ویتامین E

داشتن جریان خون سالم و سیستم ایمنی قوی به دریافت میزان کافی از ویتامین E وابسته است. این ماده مغذی ضروری همانند یک آنتی‌اکسیدان اصلی عمل کرده و وجود آن برای درمان بیماری‌هایی همچون سندروم روده کوتاه، فیبروز سیستیک و غیره حیاتی است.محققان و پزشکان توصیه می‌کنند که بهترین زمان برای مصرف مکمل ویتامین E در طول روز، همراه با وعده‌هایی غذایی میانی است.

ویتامین E نیز محلول در چربی بوده و بهتر است با غذاهای چرب یا یک قاشق روغن زیتون مصرف شود. البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از اندازه آن در دوز‌های بالا می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون سرطان پروستات را بالا ببرد.


 بهترین زمان مصرف زینک

زینک به خاطر اثرات یکه روی تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گذارد، معروف است. بهترین زمان مصرف مکمل زینک یک تا دو ساعت قبل از هر وعده غذایی، همراه با یک لیوان کامل آب است. شما می‌توانید این مکمل را در هر ساعتی از روز استفاده کنید.


بهترین زمان مصرف ویتامین K

بهترین زمان مصرف ویتامینK

ویتامین K که خود دارای دو زیرمجموعه K1 (فیلوکینون) و K2 (مناکینون) است، از جمله ویتامین‌های محلول در چربی به شمار می‌رود. افراد بالغ خیلی کم ممکن است به کمبود ویتامین ک دچار شوند و اغلب موارد هم این اتفاق در اثر اختلالات خونریزی و سوءجذب رخ می‌دهد از مهمترین عملکرد‌های ویتامین K در بدن می‌توان به نقش موثر آن در سلامت استخوان ها و انعقاد خون اشاره کرد.

شما در هر ساعتی از شبانه روز می‌توانید مکمل‌های ویتامین K را مصرف کنید اما توجه داشته باشید که حتماً همراه با یک وعده غذایی چرب باشد تا به خوبی هضم شود.  


بهترین زمان برای مصرف ویتامین‌های محلول در آب و محلول در چربی

پیش از این جداگانه به زمان مناسب برای مصرف ویتامین‌های محلول در آب و چربی اشاره کردیم اما بهتر است توضیحاتی کلی در این زمینه نیز ارائه کنیم.

مکمل‌های ویتامین محلول در چربی را بهتر است پس از خوردن غذا میل کنید. شما می‌توانید این نوع ویتامین‌ را همراه با وعده صبحانه یا وعده غذایی دیگر در طول روز مصرف کرده به شرطی که حتماً خوراکی‌های چرب بر سفره شما حضور داشته باشند.

از طرف دیگر ویتامین‌های محلول در آب را باید با شکم خالی مصرف کرد. این یعنی بهتر است آن‌ها را بلافاصله بعد بیدار شدن از خواب یا دو ساعت پس از وعده شام استفاده کنید.


آیا شب‌ها می‌توان مکمل ویتامین مصرف کرد؟

بله، مصرف هر ویتامینی که در خواب شما تداخل ایجاد نمی‌کند در شب مانعی ندارد. در نتیجه استفاده از موارد زیر پیش از خواب مشکلی نخواهد داشت:

  • قرص مکمل آهن
  • ویتامین D
  • ویتامین C
  • ویتامین E
  • منیزیم

سخن پایانی

بهترین زمان برای مصرف ویتامین‌های مختلف بسته به نوع آن‌ها متفاوت است، با این وجود اکثر آنان را می‌توان در هر ساعتی از شبانه روز استفاد نمود. در این مقاله سعی کردیم به بهترین زمان مصرف ویتامین‌های مختلف گوناگون اشاره کنیم، امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

بلاگ های پربازدید